Drukkerij krijgt uitgeverstak
Meulenberg Media neemt kranten over van Firi den Hoedt

Middelburg. De nieuwe huisstijl van de drukkerij van John Joossens deed wellicht al iets vermoeden. Waar voorheen de naam ‘Drukkerij Meulenberg’ prijkte op alle producten en uitingen van de onderneming staat sinds enige tijd ‘Meulenberg Media’.

Hierbij de verklaring waarom. Drukkerij Meulenberg breidt namelijk de activiteiten uit met een uitgeverstak. Vanaf 1 januari 2018 neemt John Joossens de Paauwenburg Courant en de Veerse Courant over van  Firi den Hoedt Reklame uit Vlissingen.
Zowel de gedrukte als de online versie.

Eerder maakte de lezers van de gedrukte krant al kennis met het familiebedrijf uit Middelburg, waar John Joossens aan het roer staat, maar waar de derde generatie Joossens inmiddels ook al volop meedraait waarmee de toekomstige opvolging gegarandeerd lijkt. En juist vanwege die intentie om het familiebedrijf nog heel lang in stand te houden zocht vader John naar een nieuwe tak van sport om het bedrijf nog meer body en naamsbekendheid te geven. Een beetje eigenwijs wel om te kiezen voor lokale kranten in een tijd waarin we steeds maar horen dat mensen niet meer van papier lezen. “Dat durf ik best wel tegen te spreken”, kaatst Joossens terug. “Er is nog altijd een heel grote groep mensen die het fijn vindt om door het lokale nieuws, maar zeker ook de winkelaanbiedingen en acties  heen te bladeren. Denk aan ouderen, maar ook jongere mensen die niet de hele dag een laptop op schoot willen zitten of die de smartphone te klein vinden om van te lezen. Het duurt nog wel even eer de papieren krant helemaal uit de gratie is. Bovendien staat de techniek ons toe om de kranten ook digitaal uit te geven.”

Herkenbaar en interactief
Door de kranten te combineren met een goede webiste én niet te vergeten de sociale media als facebook moeten de uitgaven eigentijds, herkenbaar en eigen worden voor de lezers. “De kranten van Firi hebben zich bewezen, ondernemers en consumenten vinden elkaar daar. Wat wij willen toevoegen zijn aansprekende verhalen uit de streek, amuserende en informerende columns en rubrieken voor en misschien wel door de lezers, zodat het echte interactieve bladen worden waarin de mensen zich herkennen. En natuurlijk blijft een groot deel van de krant beschikbaar voor ondernemers die hun klanten aan willen spreken.” Niet alleen de inhoud wordt iets aangepast, maar ook de verschijningsfrequentie. Joossens kiest ervoor om beide titels zes in plaats van vier keer per jaar uit te laten komen.
En de Paauwenburg Courant krijgt een naamswijziging. “We willen niet alleen  Paauwenburg en de directe omgeving daarvan bedienen,  maar ook Oost-Souburg en Vlissingen. Dat wordt dus de Vlissingse Courant”
. En daarmee wordt de jongensdroom van John Joossens steeds realistischer. “Ja, heus het was al lange tijd een droom van mij om ooit nog eens een krant te maken”, lacht Joossens. “Ik hoefde er dus ook niet lang over na te denken toen Firi mij vroeg of ik er iets voor zou voelen om haar uitgaven over te nemen.”

Ervaren team
Om de kranten straks bij de mensen op de mat te krijgen heeft Joossens een ervaren team samengesteld. “Daar hebben we bewust voor gekozen”, laat hij weten . De kennis die we zelf in huis hebben wordt aangevuld met nieuwe mensen. Dat moet wel gezien alle andere producten die natuurlijk ook doorgaan. Dat nieuwe team gaat de website en de sociale media vormgeven, de inhoud van de kranten verzorgen en, ook niet onbelangrijk de titels vermarkten.” John Joossens ziet voor zichzelf vooral de rol van uitgever en bewaker van kwaliteit en rendement. Zo houdt hij misschien hier en daar nog eens een verloren momentje over om te dromen. Want die dromen van hem leiden tot mooie dingen. “Tja, dromen heb ik zeker nog wel”, laat Joossens met enige aarzeling weten. “Maar eerst maar eens dit nieuwe project in de stellingen zetten…en wie weet volgt er dan nog eens een glossy”, kan hij toch niet laten om te zeggen. Zodra de glossydroom werkelijkheid wordt kunt u dat zeker lezen in een van de nieuwe kranten van Meulenberg Media.

En ondertussen blijft Meulenberg ook gewoon het adres voor drukwerk in de breedste zin van het woord. Van een visitekaartje tot autobelettering en van huisstijlontwerpen tot textielbedrukking.
Meulenberg Media, Rotterdamsekaai 61, Middelburg. T.635126. www.meulenberg.nl

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


geen compleet beeldverslag? druk op de pijltje boven in explorer (pagina vernieuwen)